Va vand un pont

Unii ar spune ca limba romana este o ticaloasa pentru ca “abuzeaza” de rezonanta unor cuvinte, “distrandu-se” pacalind nestiutorii cu sensuri la care acestia nici nu s-ar gandi.

Nu le dau dreptate acestor oameni insa nu neg faptul ca spusele lor au totusi un sambure de adevar. De ce?

Sa luam, de exemplu, cuvantul “rectorat”. Daca nu ati stii sensul adevarat al cuvantului, la ce v-ati gandi prima data?

La un RECT sau la o institutie care se ocupa cu rectul, presupun. :D

In viziunea multor oameni ai caror “feromoni lingvistici” nu creaza atractia dintre acesti indivizi si limba romana, ar spune ca limba noastra seamana cu acea ruda indepartata care te viziteaza pentru prima data, iar tu trebuie sa depui un efort destul de mare pentru a incerca sa o cunosti, sa treci de la faza de o saluta doar, simtindu-te constrans in prezenta ei, la etapa apropierii de ea .

Limba romana nu este o limba “sociabila”. Niciodata nu se va intrista daca nu te va avea ca prieten. Este datoria ta sa vrei sa o cunosti.

Asa este limba romana: solitara si timida…pana isi gaseste amici. Si cand isi gaseste amici, li se descopera ca si o comoara ascunsa, nesecata de bogatii.

Limba romana este minunata, pentru ca este limba mea: nebunatica, jucausa, subtila, serioasa, glumeata si sensibila, poetica sau academica.

Cum sa nu-ti fie drag sa o vorbesti?

Cum sa nu-ti fie drag sa o cunosti?

Cum sa nu doresti sa-i ridici cuvintele la rangul de arta?

42 thoughts on “Va vand un pont

  1. Nu stiu cum o fi in alte limbi, dar pe mine ma amuza unele cuvinte romanesti si ma deranjeaza la culme unele cuvinte noi pe care le aud si le citesc.
    Din fericire, in zona noastra nu aud “pitipoanca”, unul dintre cuvintele care ma enerveaza rau. :)

  2. Pingback: Vara si florile ei « my heart to your heart

  3. “li se descopera Ca ŞI o comoara ascunsa”
    Îmi cer scuze fiindcă vin cu critici, dar pe mine una acest “ca şi”, folosit pe scară din ce în ce mai largă, mă zgârie rău pe ochi şi pe urechi. Cacofoniile se pot evita şi altfel, fără cine ştie ce efort. Ca să nu mai spun că în cazul de faţă nici măcar n-ar fi apărut vreo cacofonie :P
    În rest, felicitările din comentariul precedent sunt binemeritate! :)

    • Comentariul tau nu-l iau ca pe o critica pentru ca nu poti considera a fi o critica o parere personala.
      Se intampla sa nu ne placa anumite constructii lingvistice, insa nu inseamna ca nu sunt corecte.
      “Ca si” este cat se poate de corect si de utilizat, mai ales pentru expresivitate. :)

      Merci oricum pentru aprecieri. :D

      • “Ca şi” e o modă. Relativ recentă şi de aceea deranjantă pentru [unii] oameni de vârsta mea. O modă care va fi probabil adoptată de limba literară. Am ajuns la concluzia (cum s-ar zice, am descoperit apa caldă!) că limbajul majorităţii populaţiei se impune şi limbile evoluează, la propriu, din greşeală în greşeală. Motiv pentru care îmi cer scuze pentru intervenţia de aici. La urma urmelor, cine sunt eu ca să mă pun în calea progresului? :P

  4. Pingback: CU SUFLETUL ÎN PALMELE TALE «

  5. Cred fara acel “şi” s-ar fi pastrat, intr-adevar, sensul de “precum”
    dar sunt sigura ca l-a folosit pentru expresivitate :) si nu pentru a evita o cacofonie.

    Cheers

  6. Pingback: Ce scrii pe blog când nu mai știi ce să scrii pe blog? « Things worth mentioning

  7. Din pacate in ultimul timp limba romana sufera mult prea multe modificari, poate o cauza ar fi dorinta noastra de a ne integra si mai mult in randul Europei, sau scaderea interesului la tanara generatie de a citi si cultiva. :)

    PS iti trimit si tie o leapsa “mai ciudata” :) pe care am primit-o si eu. Te asteapta la mine pe blog. :)

  8. Pingback: De ce sunt un mahalagiu?… « GENUNCHIUL LUMII | Flavius Obeadă

  9. Totul in spatiul asta se raporteaza la faptul ca desi e frumoasa tara noastra este “pacat ca e locuita” !!
    Daca ai trecut de Hopul asta, subiectul si simtirea ta Elena vor avea garanta fericirea pana la sfarsit!
    Insa intrebarea ramane, dincolo de orice paradigma

  10. Sincer, m-am amuzat!
    Dar daca ti-as propune sa-mi spui la ce anume te gandesti atunci cand auzi “Dan Diaconescu in diRECT”? Mai ales ca zilele trecute a zobovit si prin arestul DNA.

    O limba este frumoasa si pentru ca te obliga sa mai fii atent si la nuante, la “zorzoane”.

    • Haha, nu prea am la ce sa ma gandesc atunci cand aud “Dan Diaconescu in direct”. Din partea mea poate sa fie si in reluare.

      Pe mine ma distreaza sondajele acelea:
      “Cine a omorat-o pe Elodia?
      Da- 70%
      Nu- 30%”

      Go figure!

  11. Mi-a placut comparatia cu ruda indepartata :)
    Din punctul meu de vedere,desi unii spun ca e dificila,e cea mai frumoasa limba si nu spun asta pentru ca sunt roman.Probabil daca eram chinez sau arab la fel credeam.Spun asta pentru ca are o fragilitate si muzicalitate cum altele nu au.Si ca orice lucru,oricat de greu ar fi,cand iti place il inveti cu drag…
    Blogul tau e printre putinele(cel putin din cate urmaresc eu) care pe langa mesajul din articol militeaza si pentru latura educativa.

    • Frumos strai ii faci limbii romane prin cuvintele tale de lauda aduse la adresa ei.

      Iti multumesc pentru faptul ca imi urmaresti blogul si da, un blog il scrii atunci cand ai ce sa transmiti cititorilor: un mesaj, nu doar o idee.

      Multumesc inca o data! :)

  12. Pingback: Racila – 4 « Ioan Usca

  13. Pingback: Silavaracald » Postare, deh!

  14. Admir la tine lobby-ul pe care-l faci limbii romane. Ai tot respectul meu si toata simpatia mea. Mi-ar placea sa ne vizitam mai des si sa ne cunoastem mai bine. O duminica senina iti doresc si multa binecuvantare!

  15. :) îți dau dreptate! Limba romana suferă atât de multe operații estetice încât, probabil, la un moment dat va claca – săraca!
    Duminica plăcută, draga mea draga!

  16. Pingback: Dintr-un colţ de blogosferă – 4 « Link-Ping

  17. Pingback: Mirela Pete. Blog » Blog Archive » Parfumurile verii. (Parfumul, o provocare, partea 32)

  18. De acord – limba romana este frumoasa – si frumusetea ei cred eu provine si din multiple straturi lingvistice pe care le-a inglobat – structura latina altoita cu cuvintedacice, slave, maghiare, turcesti, grecesti, franceze, engleze, germane, etc.

    Limba romana cred eu ca reflecta foarte bine versatilitatea celor care o vorbesc.

    Sper ca prejudecata ca limba romana e greu de invatat se va spulbera incet-incet, si ca multi vor avea bucuria sa o invete – important e sa le oferim motivatia sa depaseasca obstacolul initial.

    Si aceasta motivatie poate veni numai dintr-o curiozitate culturala. Cred ca miscarea ‘bloggerista’ a celor care scriu in limba romana e un astfel de fenomen care poate conduce la o mai mare apreciere a limbii romane.

    • Probabil tocmai pentru ca ne vine greu, noua, vorbitorilor acestei limbi, sa credem ca este chiar atat de grea.

      Stii cum iti dai seama cat de grea este?
      Pune un francez sa pronunte cuvantul “hartie” si vei vedea! :)

  19. Pingback: Ce pana mea? « Blogul lui Teo Negură

  20. @ Vero: Nu trebuie sa-ti ceri scuze pentru interventia ta de pe blogul meu. Eu nu ma supar: accept si pareri pro si contra. :)

    Cat despre “ca si” nu poti stii daca este intr-adevar o moda…
    E cat se poate de corect sa utilizam acest “ca si”, repet: pentru expresivitate.

    Progres, nu stiu daca va fi in acest context. Din cate stiu, “ca si” se foloseste din totdeauna. :)

    Te mai astept! :)

    • Din câte ştiu eu, NU se foloseşte dintotdeauna, cel puţin nu în limba literară. Şi presupun că ar trebui să ştiu asta ceva mai bine decât tine, pentru simplul fapt că sunt cu vreo 35 de ani mai bătrână :lol: – prin urmare amintirile mele se întorc în timp mai mult decât ale tale.
      Propun să reluăm discuţia despre “dintotdeauna” când o să ai vârsta mea de acum, presupunând că eu o să trăiesc până atunci – şi n-o să fiu prea ramolită :P
      Oricum, e bine că-ţi susţii cu tărie punctul de vedere; e una dintre cheile succesului – succes pe care ţi-l doresc cu toată sinceritatea!

  21. Pingback: Vlădescu, actor de telenovele « Noaptebunacopii's Blog

  22. Gaby..
    Cam cate mesaje mai trebuie sa dam Noi
    ca cineva sa poata invata si altceva..
    ca cineva sa iubeasca ceva:)
    ca cineva sa inteleaga in sfarsit ceva
    sau..sa poata simtii si altceva!
    Iti vine sa crezi, Romania are in total vreo 5 insi:
    un brabat, o femeie, un bunic, o bunica si un copil.
    Totusi nu trebuia sa fim mai multi?:))

Lasă un răspuns

